Klachtenregeling
Overal waar gewerkt wordt zijn wel eens misverstanden of worden fouten gemaakt. Waar mensen samenwerken gaan soms dingen mis. Bent u niet tevreden? Veel kunnen we met een goed gesprek oplossen. Als er iets is, neem dan om te beginnen contact op met de leerkracht of de schoolleiding. Vindt u dat lastig of denkt u er met de school niet uit te komen? Dan kunt u uw probleem voorleggen aan het schoolbestuur. We proberen dan met u mee te denken voor een oplossing en waar nodig gericht door te verwijzen naar de instantie of persoon die u hierbij kan adviseren. Wanneer u dit vertrouwelijk wilt doen kan dat via de interne vertrouwenspersoon. U kunt hiervoor bellen naar 036 – 534 6300 en aangeven dat u een gesprek wilt met de vertrouwenspersoon van de stichting. De vertrouwenspersoon neemt dan vervolgens contact met u op.
Wilt u een klacht indienen over de gang van zaken of zienswijze van één van de scholen, dan kan dit via het mailadres: bestuur@prisma-almere.nl of het postadres: Postbus 10149 1301 AC Almere. U kunt ook de landelijke klachtencommissie inschakelen wanneer u vindt dat het bestuur van Prisma de klacht niet zorgvuldig heeft afgehandeld.
In het kort zijn dit de te volgen stappen:
Wat doet u als u of uw kind een probleem heeft met de school?
- Maak een afspraak met het direct betrokken personeelslid en bespreek de situatie
- Leidt het gesprek niet tot resultaat, maak een afspraak met de directeur en bespreek de situatie
- Komt u er ook met de schoolleiding niet uit, dan is het schoolbestuur (in dit geval: Stichting Prisma Almere) de laatste mogelijkheid om binnen de school het probleem op te lossen. Neem contact op met ons (Via mail: bestuur@prisma-almere.nl of het postadres: Postbus 10149 1301 AC Almere)
- Geen resultaat? Dan kunt u een formele klacht in te dienen bij de klachtencommissie (zie gegevens hieronder)
Adresgegevens Landelijke Klachtencommissie
Stichting Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs (GCBO)
Postbus 394
3440 AJ Woerden
Telefoon 070 – 386 16 97
E-mail: info@gcbo.nl
Klachten ongewenste omgangsvormen
Bij klachten over ongewenste omgangsvormen op school, zoals: pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie, agressie en geweld, kunnen ouders en kinderen ook een beroep doen op de ondersteuning van contactpersonen en anti-pest coördinatoren binnen de scholen. De namen van deze personen staan vermeld in de schoolgids van de scholen.
Meldplicht (seksueel) geweld
Schoolleiding, contactpersonen en vertrouwenspersonen behandelen elke klacht van ouders of leerlingen zorgvuldig. Bij klachten van ouders en leerlingen over een schoolsituatie waarbij mogelijk sprake is van ontucht, aanranding of een ander zedendelict, is de school verplicht tot het hanteren van de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld, omdat mogelijk de veiligheid van meerdere kinderen in het geding is.
Vertrouwensinspecteur: voor een onafhankelijk advies
Voor een onafhankelijk advies in geval van pesten en ongewenste intimiteiten, kunt u ook contact opnemen met het Meldpunt van de Vertrouwensinspecteurs. Telefoon 0900 – 111 3 111.
Externe vertrouwenspersoon
Naast een interne vertrouwenspersoon heeft de stichting ook een externe vertrouwenspersoon met wie u uw zorg/klacht vertrouwelijk kunt bespreken. Dit is één van de consulenten van Stichting Veilig Onderwijs en te bereiken via telefoonnummer: 085 – 004 7947.